Ce treb sa stii inainte sa cumperi masina.

Pentru ca am vorbit despre cumparat sau inchiriat casa/apartament, a venit timpul sa vorbesc si despre masina. Eh nu m-am gindit eu vreodata ca la 23 de ani o sa conduc o masina, defapt asta nu cred ca avea sa se intimple daca ramineam in Moldova (cu toate ca mi-am "luat" permisul acolo). Insa fiind in SUA, intr-un oras mic, unde transportul public nu prea era pus la punct, iti trebuia masina ca sa te deplasezi din punctul A in B.

Primul an in Des Moines, Iowa nu am simtit foarte tare necesitatea unei masini, insa cind ajungeai iarna sa mergi la magazin si sa astepti autubusul citeva minute in care iti ingheta totul in tine...visai la o masina. Asa ca am decis in anul 2 de SUA ca e timpul sa cumparam o masina. La momentul dat nu stiam nimic despre acest proces, cu atit mai putin despre masini. Ceea ce stiam e ca ne permitem sa luam una folosita. Insa wish listul nostru pentru masina era mare: Sa nu aiba foarte multi kilometri la board; sa arate bine, sa nu avut accidente, de dorit cu putini proprietari etc. Ceea ce nu realizam noi atunci era faptul ca pentru bugetul nostru de $4K care il aveam atunci asa ceva nu era posibil. Deci in fiece zi cautam online si majoritatea masinilor care ne placeau costau mai mult. Si asa am ajuns sa ridicam pretul de la $1K la altu si am ajuns in final sa platim $8K pentru masina care avea toate punctele din lista noastra.

 Dar si aici, am avut noroc ca nu am mers singuri la dealer ci cu un american care avea foarta multa exprienta in cumparatul masinilor si el ne-a invatat foarte bine ce trebuie sa facem. Primul lucru care ne-a invatat a fost sa nu ne indragostim in masina, iar daca o facem sa nu o aratam la cel care o vinde. Masina costa la inceput 10K. Noi inainte sa mergem s-o vedem am verificat pe net valoare ei conform Kelley Blue Book. acesta e un sait oficial in SUA care iti zicea valoare unei masini folosite sau noi. In Canada saitul se numeste Black Book. Deci dupa ce am pus datele masinii pe sait am vazut ca valoare e de 8K. Asa ca atunci cind am mers la dealer noi stiam ca masina asta valoreaza 8 mii si nicidecum 10 cum o vindeau ei, asa ca suma maxima pe care noi ne simteam OK sa o platim era 8K.

Persoana care ne-a ajutat de la inceput ne-a zis ca daca dealerul nu da masina cu suma care noi o vrem simplu ne ridicam de la masa si plecam, masini mai sunt asa ca nu trebuie sa cadeam in plasa la cel care vinde. Asa si am facut. Cind am ajuns la masa de nogocieri noi i-am zis ca stim ca masina valoreaza atita si noi nu putem sa ne permitem sa platim mai scump. El a zis ca nu poate mai jos de $8,500K la care americanul zice " ne ridicam si plecam", vinzatorul repede o zis ca merge sa vorbeasca cu seful si a venit cu seful inapoi. Cind colo, surpriza...seful se cunostea cu persoana care ne ajuta pe noi, au dat miina si acela a zis " vinde masina cu cit au cerut ei" ...si uite asa am economist 2K.

Pentru ca noi nu aveam toata suma strinsa am zis sa luam un car loan de la banca (vroiam sa ne facem si credit history pe atunci ne gindeam ca o sa raminem in SUA:) Deci, am luat de la banca 7K si 1K am pus noi down payment. La inceput cei de la Hunday incercau sa ne puna sa luam loaun de la ei, insa ce trebuie sa stiti e faptul ca ei lucreaza pe comision, respectiv rate-ul care o sa vi-l dea oricum o sa fie mai umflat (cu exceptia cind cumperi o masina noua si o iai cu 0% intrest pe 24 sau 36 de luni). Noi am refuzat si am zis ca luam de la banca, iar la banca intr-adevar a fost cel mai mic rate cu 3.99% timp de 3 ani si cu conditia ca nu putem intoarce toata suma mai repede de un an.

Zis si facut, am calculat ca timp de 3 ani la suma luata noi trebuia sa platim cam $500 interest asa ca am zis ca mai bine sa economisim niste bani si am platit toata masina dupa primul an, respectiv am salvat $200, nu e cine stie ce insa mai bine sa fie la mine in buzunar decit la altii.

Un lucru interesant pe care il tin minte in tot procesul asta a fost faptul cind noi intrebam cit o sa coste masina in final cu tot cu taxe vinzatorul tot ne zicea pretul pe luna si tot incerca sa accentuieze cit de putin pe luna o sa platim. Cred ca de vreo 4 ori l-am intrebat pina in final ne-a zis pretul. Aceasta e o strategie de marketing pe care multi o folosesc. Pentru multi oameni e mai convenabil sa stie ca platesc o suma mai mica pe an decit sa stie ca platesc in final de 2 ori mai mult.

Apropo, stiti care e a 2 cauza din care oamenii sunt in datorii?-ati ghicit.. .car loans. Stiu ca o sa ziceti ca iar vorbesc din cartea lui Dave Ramsey dar foarte mult mi-a placut ce a zis el la acest capitol. Si anume ca oamenii isi iau masini scumpe ca sa impresioneze pe altii si atunci cind ajung in momentul cind nu-si mai pot permite sa plateasca acea masina foarte greu pot sa renunte la ea pentru ca asta iar subestima in ochii celorlati. Tot el zicea ca o greseala mare care o fac oamenii e faptul ca cumpara masini noi. Stiti ca o masina noua timp de 4 ani se devalorizeaza in mediu cu $17K? Evident, sfatul lui e sa cumparam masini de 2-4 ani vechime si sa platim o suma mult mai mica iar daca totusi nu putem cumpara masina fara sa luam car loaun, atunci trebuie sa avem grija ca putem sa achitam loanul dupa nu mai mult de 18 luni, altfel noi suntem cei care pierdem cel mai mult.

Noi cind cautam masina, pentru ca bugetul era mic, mergeam pe la dealeari mici. Odata tin minte am mers sa vedem o masina care o vazusem pe net la un dealer mic pe sait. Cind am ajuns a zis ca a vindut-o. Si cum mai cascam noi gura pe la alti dealeri depealaturi vedem masina ceea la unul in garaj. Si intrebam ce e cu masina, asta e de vinzare? Si el zice ca o cumparat-o vreo 2 zile in urma si ca e stricata si ca ceva acolo la motor si ca nu a stiut si a inceput sa iasa fum si acum trebuie sa o repare :) Zic slava domnului ca nu am mai dat noi peste dinsa pentru ca noi nu cunostem nimic in masini. Acum ne ridem cu sotul ca nici nu am deschis porbagajul masinii care am cumparat-o sa vedem cum arata :)
Citeva sfaturi de baza cind decideti sa cumparati o masina:
  • Creati-va un buget care sa va zica ce masina va puteti permiteti. E una sa visezi la un BMW nou dar sa ai doar 10K buget pentru el. 
  •  Incercati pe cit posibil sa mergeti la un delear autorizat, mai mare si mai recunoscut.
  •  Cereti neaparat car fax - practic toate istoria acelei masini (daca a avut accidente, citi propriterai a avut, etc)
  • Verificati valoarea masinii pe Black Book pentru a nu plati mai mult decit masina valoreaza defapt.
  • NEGOCIATI. Nu va fie frica sa cereti pretul pe care voi il vreti si sa platiti atita cit va simtiti ca o sa va permiteti sa platiti.(Ultima mea negociere a fost cind am cumparat masina pentru cumnatul meu, in final am platit cu $600 mai putin decit cereau ei)
Apropo sa nu uitati sa adaugati si taxele la pretul pe care o masina il are, plus registration fees si title fees, de multe ori suma e destul de semnificativa.
Despre avantajele si dezavantajele cumpararii unei masini noi/folosite o sa incerc sa scriu un alt articol. Voi ce ati cumpara, o masina noua sau una folosita? 

Comments

  1. Noi ne-am cumparat folosite , si da ratiunea e cea specificata de tine si e foarte corecta . Noi am avut ceva mai mult noroc cunoscand un dealer si care se duce in auction si ne lua ce voiam noi contra unui comision (500 ), Nu ai sa crezi ce diferenta de pret este intre masina de la auction (de cele mai multe ori neiesita din lease ) si aceeasi masina la dealer a doua zi ...
    La Nissan Murano a fost o diferenta de vreo 5 000 ...fara gluma iar la Santa fee de vreo 3500/// cand au luat Audi copii nu l-am mai avut pe omul nostru si am regretat ...dar a fost ok . Masinile cu bani jos pentru ca nu-s o suma asa de mare ...Sau daca totusi faci imprumut e bine sa plusezi ca sa il termini repede . Fii-miu a luat masina acum un an (Mazda)si pana in vara a platit doar rata ca era in scoala dar din septembrie de cand a inceput lucru si pana in primavara vrea sa termine de platit ... Rate merita sa faci la un lucru important cum e o casa ... masina se devalorizeaza pana termini tu de platit ...

    ReplyDelete
  2. Şi eu sunt de acord cu cele spuse. Când a fost de cumpărat însă, am preferat să cumpărăm una nouă. Precizez însă că opţiunea iniţială a fost pentru un second hand.

    Maşinile actuale sunt din ce în ce mai sofisticate. Foarte multă tehnologie, adevărate gadgeturi, dar preţul lor de vânzare se menţine însă constant. De cele mai multe ori "reglarea" preţului (încât maşina să fie competitivă pe piaţă) se face în detrimentul calităţii. Şi, pe cale de consecinţă, eventualele reparaţii (dacă eşti ghinionist să cumperi un SH cu probleme "ascunse") costă din ce în ce mai mult.

    ReplyDelete
  3. Daca iei una sh veche de doar 2 sau 3 ani esti inca in garantie si in plus iti poti prelungi si garantia contra unei sume nu foarte mari . Intr un an de circulat cu masina afli daca are sau nu probleme . Diferenta intre masina noua si cea care e veche de un an doi e asa de mare incat nu merita sa o iei de noua. Mecanici au o vorba ...masina pierde 5000 cand a iesit de pe poarta la primul cumparator ...

    ReplyDelete
  4. Elena, stai că nu prea înţeleg... Zici că "Diferenta intre masina noua si cea care e veche de un an-doi e asa de mare incat nu merita sa o iei de noua." Deci, cum ar veni, bagă canadezu' dintr-o mişcare vreo trei'j de mii de para' într-o maşină nouă (dau şi eu un preţ mediu), lasă ciubuc 5000 când iese pe poartă iar mai apoi, când se face anu' şi diferenţa e suficient de mare - adică maşina mai face doar vreo două'j de mii (devalorizarea e de circa 20-30% în primii 2 ani) - se grăbeşte s-o vândă şi să-şi ia alta. Asta înseamnă vreo $10.000 aruncaţi pe geam. Şi povestea se tot repetă, an de an... :lol: A drak'lui de boieri canadezi fraieri... ;)

    Partea bună a paharului ar fi faptul că e plină Canada de aşa fraieri. Că dacă n-ar fi atâţia, repede s-ar închide nişte fabrici auto de prin Canada (şi alte câteva biznisuri pe orizontală) trimiţându-se ceva oameni în şomaj.

    Dar cireaşa de pe tort e aceea că, fără astfel de fraieri, n-ar mai avea unii de la cine să cumpere maşini la mâna a doua, vechi de doar un an, doi sau trei... ;)

    Na' că mi-am dat şi eu cu părerea.

    ReplyDelete
  5. Spui ca vrei masina noua ...ok . Ia una si apoi peste cateva luni incearca sa o vinzi ...crezi ca mai reusesti sa ei acelasi pret? Ma indoiesc ...
    Sunt multi care folosesc sistemul lease . Si care in 2 ani (in medie ) abandoneaza leaseul si masina devine sh . Du-te la un action (e unul mare pe langa Toronto) si ai sa vezi saptamanal sute de masini .... preturile mult mai mici decat la dealeri pentru ca de acolo ei le iau sa ti le vanda tie .Cu un profit direct prportional cu priceperea sau nepriceperea cumparatorului .
    De ce canadianul prefera lease ? Pentru ca contrar a ce cred multi isi permit , si ca prefera sa aiba o masina noua pe care sa o schimbe la 2-3ani ... Nu vorbim de toti dar exista un segment important din piata de desfacere . Societate de consum....noi am fost invatati sa le pigulim , sa le reparam ....ei prefera sa le schimbe . Daca ne-am fi nascut aici probabil ca am fi privit diferit lucrurile dar din pacate purtam amprenta unei vieti mai grele . Ei prefera sa piarda bani decat timp in garaj ...diferenta e din felul in care am fost educati ....nu-s toti asa dar , spre norocul nostru , destui...:)

    ReplyDelete
  6. Ce voiam eu să spun era că ambele categorii de cumpărători (de maşină nouă ori deja rulată) sunt ok. Niciunii dintre ei nu sunt mai fraieri decât alţii. Şi dacă n-ar fi existat unii, n-ar fi nici ceilalţi. Dar fiecare îşi alege modalitatea de a achiziţiona o maşină funcţie de propriile interese, planuri, oportunităţi.

    Toate variantele (owner, leasing sau pre-owned) au avantaje şi dezavantaje. Că dacă vreuna ar fi mai avantajoasă decât toate celelalte, fii sigură că toţi ar opta pentru ea.

    Baftă la toţi!

    ReplyDelete
  7. Ohh, e clar ...daca esti genul care nu intri sub masina (ori nu te pricepi ori esti prea comod ori ai bani destui ) cea mai buna varianta e lease ptr una noua asta e clar ... dar majoritatea emigrantilor incearca sa salveze bani. Cel putin in primii ani . Si despre ei vorbim aici :) Aia cu bani multi nu au nevoie de sfaturi asta sunt sigura .

    ReplyDelete
  8. Nu, nu sunt genul care să mă bag sub maşină şi sunt prea sărac să-mi permit o maşină "uzată". De aceea, după doi ani de Canada, atunci când s-a pus problema unei alte maşini, am ales să luăm una nouă (dar nu prin leasing). Nu regretăm deloc alegerea făcută atunci.

    Da, pentru noii veniţi cea mai bună variantă e o maşină SH.

    Eu sunt de părere că ar fi recomandată una ieftină, sub $4000, probabil 10 ani vechime. E suficient să te uiţi pe stradă şi să vezi ce modele s-au dovedit mai "rezistente" peste ani. Nu sunt aşa de multe. Iar asta înseamnă că s-au dovedit fiabile şi au costuri de întreţinere foarte convenabile. Pentru un proaspăt emigrant ar trebui să conteze şi costurile ulterioare, că tare scump e aici de mers la un mecanic dacă nu ştii să te bagi sub maşină (ori n-ai timp sau loc pentru aşa ceva)... :)
    Dar asta e doar părerea mea.

    ReplyDelete
  9. Hei , acu mi-a sarit in ochi , in America ati stat in Des Moines, Iowa ... E locul de unde vin doua din gimnastele mele favorite : Shwan Johnson si de departe favorita mea anul asta ,Gabby Douglas . Chow este un antrenor grozav...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, stiu de Shwan Johnson si Gabby Douglas. Nu foarte multa lume stie de Des Moines dar datorita sportivilor mai aude lumea si de asa oras ;)

      Delete
  10. Cu siguranta achizitia unei masini noi ar fi cea mai buna alegere, ai garantia daca o conduci regulamentar te va tine 10 ani.

    ReplyDelete

Post a Comment