Sistemul de sanatate în Canada! Partea 1

                   OHIP sau Ontario Health Insurance Plan, un card de care ai nevoie de fiecare data cind mergi la un spital in Ontario. Dupa cum se stie sistemul medical din Canada e public, in comparatie cu SUA unde e privat. Deci, in Canada dupa lege toti sunt "aprovizionati" cu un card de sanatate, care arata cam asa. (cea din poza nu sunt eu:))   
  

 
             Unul din primele lucruri care trebuie sa le faceti cind aterizati in Canada (Ontario) e sa mergeti sa aplicati pentru cardul de sanatate (in fiecare provincie el se numeste diferit). In Ontario il primesti dupa 3 luni din momentul cind ai ajuns aici, asa ca in acest rastimp e bine sa-ti cumperi asigurare privata pentru orice eventualitate. (Noi cu sotul pentru 3 luni pentru o asigurare privata am achitat $250). In Alberta de exemplu, asigurarea iti este oferita din momentul ce esti acolo.

           Daca ai probleme cu dantura, ochii, te doare spatele si vrei la un chiropractic or ai decis ca vrei sa-ti retusezi nasul ca e prea mare, atunci o sa ai nevoie de asigurare privata pentru ca OHIP-ul nu acopera aceste ramuri. Aici gasiti multa info despre acest subiect.
            De multe ori angajorul iti ofera asigurare privata. Si eu si sotul avem asigurari private de la joburile care le avem iar un plus in aceasta, ceea ce nu am vazut in SUA, e ca poti sa le combini. Adica, eu pot sa folosesc asigurarea mea plus a sotului (ex. merg la stomatolog si costul e de $1500. Pe asigurarea mea au ramas numai $1000, atunci eu am dreptul sa apelez la asigurarea sotului ca sa imi acopere restul costului). Fiecare asigurare privata iti ofera o anumita suma pe an care poate fi cheltuita. De exemplu ai $1500 pe an pentru servicii stomatologice si $1000 pentru oculist. In dependenta de companii unele asigurari ofera mai multe benificii decit altele. In cazul meu, asigurare privata de la serviciu e cu SunLife, ei ofera 100% acoperire pentru serviciile dentare (basic) si cele oculare, trebuie sa platesc doar un primum de $25 prima oara cind merg la doctor. Sotul are asigurare cu Great West Life la ei serviciile dentare sunt acoperite pe procente (curatire, plombe - 80%, pentru o coronita insa doar 50%, pe cind la mine e 80% )
            Totul aici se face prin doctorul de familie care tare greu se mai gaseste. Exista mai multe posibilitati sa-ti gasesti unul: fie te inscrii pe http://www.health.gov.on.ca/en/ms/healthcareconnect/public/default.aspx si ei te suna cind iti gasesc un doctor liber si care vrea sa te ia ca nou pacient (ceea ce am facut noi si nu prea am numerit cu doctorul, o sa va povestesc in partea 2-a mai multe despre acea intimplare) or gasesti pe net sau cineva iti recomanda un doctor bun il suni si intrebi daca accepta pacienti noi.
            In Canada exista walk-in clinics, adica nu ai nevoie de programare ca sa mergi acolo. Una din cele mai cunsocute in Ontario e Appletree Clinic. Practic e un spital micut in care gasesti cam cite un doctor in fiecare ramura a medicinii, cei drept unele clinici nu au aparate speciale pentru ultrasound sau X-ray asa ca te trimit la un spital mai mare. Daca ai nevoie de ceva mai complicat (operatii, X-rayiuri speciale) atunci rindurile de asteptare sunt destul de mari. Unii candadieni prefera sa mearga in SUA pentru anumite proceduri pentru a nu astepta mult timp in Canada.
            Prin spitalele lor nu am fost asa ca nu pot sa va zic cum arata si care e atirnarea doctoriior si asistentilor medicali. In postarea viitoare va povestesc despre aventura mea la doctorul de familie si din ce cauza doresc sa-mi gasesc un alt doctor. Pina atunci sa fiti sanatosi!

Comments

  1. Foarte utila postarea. Mersi. Asteptam partea a 2-a ;-)

    ReplyDelete
  2. mda...noi, cei care stim adevarul :


    http://asa.zamo.ca/2009/01/canada-taram-al-fagaduintei-dilematice.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu v-am dat datele concrete pe care eu le stiu (pentru ca e ceea ce platim noi aici)dar fiecare are dreptul sa zica ce vrea :)

      Delete

Post a Comment