O saptamina de Moldova

Ca repede mai trece timpul cind umbli prin ospetii si nu mai duci contul la zile. Pentru noi parca e duminica in fiecare zi. A trecut un an si 3 luni decind n-am mai fost in MD insa cu regret nu multe s-au schimbat, cu exceptia noilor cladiri care se tot ridica ca ciupercile dupla ploaie.
De multe ori am zis ca eu am soc cultural cind ma intorc in MD dar nu cind plec in Canada sau SUA. De fapt se zice ca e mai usor sa te obisnuiesti cu binele decit cu raul. Stiu ca multi or sa zica ca noi astia care suntem plecati ne place sa vorbim de rau tara de origine si sa aratam cu degetul. Pai cu naiba sa vorbesti de bine daca peste tot ti se raspunde cu ura sau numai in rusa. Eu zic buna ziua inapoi primesc Здраздвуите. Merg la magazin sa cumpar ceva iar vinzatoare vorbeste cu mine de parca ii sunt datoare cu ceva si mai are si o mutra pe dos ca pot sa-mi dau seama ca nu a dormit bine asta noapte. Toti zic ca zimbetele la americani sunt false, dar eu asa de bine m-am obisnuit cu ele 3 ani de zile caci prefer un zimbet fals decit o fata bosumflata. Oamenii din occident stiu sa-si ascunda problemele si sa nu le arate tuturor. Daca tu esti la serviciu fii bun si pune-ti pe fata masca de serviciu in care zimbesti si esti amabil, nu doare si nici nu costa nimic. 
De preturi nici nu vreau sa mai vorbesc, ele cresc de la an la an.  Exista asa un paradox in MD... e una dintre cele mai sarace tari din Europa, insa am vazut timp de o saptamina peste 15 Porsheuri, nu mai vorbesc de BMW sau Mercedesuri. 
Stiu ca aici m-am nascut si am crescut 20 de ani, insa imi vine greu sa accept, acum dupa 4 ani de SUA si Canada, ideea de a ma reintoarce sa traiesc aici. Nu zic, m-as adapta (nu ai incotro), insa am asa o satisfactie stiind ca am biletul de intoarcere in Canada. Nu zic ca dincolo e raiul pe pamint...si acolo exista probleme si neajunsuri, dar parca nu sunt asa de evidentiate ca aici. Viata in MD e mult mai zbuciumata si repezita, toti se grabesc nustiu unde, la toti nu le ajunge ceva...dincolo e mai monoton, mai linisit. 
Tot stau si ma gindesc cum unele familii cu venit mediu isi permit sa traiasca in Chisinau. Noi timp de o saptamina am cheltuit pe mincare cit cheltui pe o luna in Canada. Si nu vreau sa zic ca am cumparat de la supermarketuri si locuri scumpe, am mers chiar la piata. De pretul la haine am ramas putin in soc. Un costum de baie 750 lei (pe cind in Canada cumpar de 20-30$ un costum destul de bun). O rochie de seara se incepe de la 1200 lei...oare cum un om cu salariu de 2500 lei poate sa-si permita o rochie la asa pret?
Am mai avut "norocul" sa fim in oras in perioada cind soferii de microbuze erau in greva. Sa te fereasca D-zeu ce se facea in troleibuze. 
Ei dar nu totul a fost chiar asa de rau. Partea frumoasa e ca mi-am vazut parintii, nepotica mea scumpa, bunicii, prietenii, finutii/finutele. Mi-am revazut locurile pe unde am copilarit, am mincat gustos, si am baut must.
mmm maliguta la bunica
ograda mamei

 
strada mea
 

Comments

  1. Asta e soc cultural de fiecare data cind ne intoarcem acasa; dar e placut sa vii acasa :D

    ReplyDelete
  2. seamana cu temeleuti .esti de pe acolo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eu cred ca toate satele Moldovei seamana intre ele ;) eu sunt din zona Nisporeniului.

      Delete
  3. Cinstit vorbind, cred ca daca ar putea toata Moldova ar emigra de acolo (SUA, Canada, EU, chiar si Romania)..la ce saracie e pe acolo !...Plus regimul politic in cardasie cu Rusia, problemele cu Transnistria, etc....Voi sunteti candidatii ideali, ce naiba sa faci acasa, lipsa de perspective, saracie, inflatie, etc....sate de genul de unde esti tu, vor disparea in cateva generatii, ce naiba sa faci in ele....nici drumuri nu au (asfaltate)..No offense, but this is the reality...

    ReplyDelete
  4. traieste lumea si acolo.
    eu pun pariu ca nu vor disparea satele alea.
    macar ei manaca sanatos cat inca nu sunt atinsi de "civilizatie".

    ReplyDelete
  5. nu mai e mancarea asa de scumpa, poate exceptie face carnea :) si serviciile (nu toate) sunt relativ ieftine, asa ca jiti mojno! eu sunt de 3 saptamani acasa, am apucat si eu greva soferilor dar totul s-a redus la mai putine probleme decit in cazul grevei la roma....si nu mai sunt toate salariile asa de mici, nici nu ma mai zic cate colege de ale mele iau cam 500-600 euro pe luna....e putin pentru md? nu cred

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marcelina, cu citeva rindunele nu se face primavara ;).
      P.S noi suntem carnivori.

      Delete
  6. Cat de bine te inteleg!!
    Si cat de mult as vrea sa pot schimba aceasta situatie!!

    Marcelina face o confuzie: Chisinau nu inseamna Moldova. Iti recomand sa vizitezi mai multe sate/orase din Moldova ca sa iti poti face o concluzie mai aproape de adevar. Sunt tare curioasa cata lume vei gasi in TARA cu salariu 500-600 euro?

    ReplyDelete

Post a Comment