Cheltuiti cu CAP


   
   Am inceput sa lucrez inca din primul an de universitate, cu toate ca primii mei bani cistigati au fost prin clasa a 8-a cind am scris un proiect si am cistigat $700 ca sa deschid un post de radio in scoala. Mereu mi-a placut sa am proprii bani si sa cheltui pe ce-mi trebuie mie. Cei drept ca din primul meu salariu la biblioteca, unde lucram part-time dupa lectii, nu prea puteam sa imi permit multe, dar mereu imi ajungeau sa cumpar un mic cadou mamei sau bunicai. Imi aduc si acum aminte momentul cind m-am angajat si sefa de pe atunci imi zice ca uite o sa ai salariu de numai 400 lei, la care eu am raspuns ca nu banii ma intereseaza ci experienta. Si intr-adevar asa a si fost iar cei 400 lei imi parea foarte multi chiar daca acum imi dau seama ca erau foarte putini.
      Eu de firea mea sunt zgircita, nu prea o sa ma vezi pe mine cheltuind bani multi pe o haina. Nu zic, imi plac hainele de firma, chiar si posed citeva insa mereu la cumpar la reducere. Tare mi-a mai zimbit sufletul si buzunarul cind, de exemplu, mi-am luat o scurta de la Calvin Klein cu doar $7. Ce imi place aici pe tarimul Nord American e faptul ca atunci cind sunt reduceri chiar le simti, nu ca in Chisinau unde de exemplu am vazut o rochie foarte frumoasa si era la reducere ...de la 4mii lei la 3500 lei... Eu aici in Canada si nu dau $100 pe o rochie. La moment cred ca cel mai scump obiect care il posed e un ceas de firma care l-am primit de ziua mea si nustiu ce o fost cu mine ca eu l-am ales si nu mi-a parut scump $100 :) (cred ca incep sa ma obisnuies si eu incetisor cu bunisorul :P)
     Mereu am zis ca nu haina il face pe om si niciodata nu mi-a fost rusine sa cumpar haine de la second hand. Aveam o colega la serviciu si cind o complimentam citeodata pentru ce haina frumoasa are imediat imi zicea brandul :) la mine era invers...eu hainele, multe din ele le cumpar de pe net pe saituri din China, ca pina la urma totul acolo e produs. Vara aceasta de $100 am cumpart 10 haine (vreo 5 rochii, 3 salopete, 2 maiouri).
     Cind eram mica si mergem cu mama la piata sa cumparam haine uram momentul cind trebuia sa cutreeram toata piata pentru a gasi unde e mai ieftin. Dar se vede ca singele apa nu se face si eu acum fac la fel. Cind merg la mall, trec prin toata magazinele sa vad unde e cel mai mic pret.
     Am o colega de serviciu care se ride de mine mereu ca eu is asa zgircita si ma compara cu tatal ei care de zgiricit ce era pastra paiul cu care beea suc pentru ca sa nu cumpere altu :) Ce e cel mai interesant e faptul ca sunt zgiricta mai mult cu mine, cind e vorba de sot, nu am nimic impotriva sa-si cumpere lucruri scumpe.
     Fiind in SUA, inainte sa imigram in Canada trebuia sa avem strinsi 14K ca sa dovedim ca avem $ destui (stiu ca pentru Quebec e doar vreo 4 mii mi se pare). In acel moment am inceput noi sa stringem bani. Si lasati-ma sa va zic ca omul cind vrea poate. Noi nu aveam nici un $ pus deoparte insa in 4 luni am strins suma necesara. Nu zic ca a fost usor insa am strins bine cureau, nu mai cheltuiam asa in stinga si dreapta, am facut un buget cu strictul necesar si uite ca s-a primit. A fost o lectie buna pentru noi si de atunci am inceput mereu sa punem $ deoparte. Nustiu ce era cu noi primii doi ani, de ce nu ne gindisem sa economisim, insa uite ca atunci cind realitatea ne-a dat o palma repede ne-am trezit.
     Am inceput sa citesc cit mai multe carti despre cum sa ai grija de banii tai si cum sa faci ca sa economisesti cit mai mult. La moment ascult cartea The Total Money Makeover de Dave Ramsey si dinsul accentuiaza incaodata ceea ce o stiam mai demult....NU CUMPARA DACA NU ITI PERMITI. Ma bucur sa vad ca noi nu facem greselile de care el vorbeste si imi pare rau sa vad cum alti cunoscuti de-ai mei le fac.
     Oamenii din Canada cit si cei din SUA sunt invatati sa ia in credit, iar asta e cea mai mare greseala. Pedeoparte suntem norocosi ca ne-am nascut in MD unde nu s-a practicat asa metoda, acolo daca aveai bani cumparai daca nu te uitai la soare. Cind ne-am mutat prima oara in SUA nu prea puteam sa intelegem cum lumea cumpara totul in credit, si ne-a venit foarte greu sa luam prima noastra masina in credit. Am vrut de la inceput sa o cumparam cash, si am pus bugetul de vreo 4 mii ca atita ne permiteam atunci, insa nu gaseam nimic pe gustul nostru asa ca tot ridicam suma. Am zis ca luam credit de la banca ca trebuie sa ne construim credit scorul (asta e o alta mare minciuna care ii face pe oameni sa ia credit). Intr-un final am luat masina de 8 mii ( banca ne-a dat 7 mii si noi am pus 1 mie.) Am facut noi niste calcule si la procentul care luasem banii iesea ca la 3 ani o sa platim in plus 500$, am zis ca e OK (iar asta e o greseala). Insa am fost destul de destepti ca dupa primul an sa intoarcem toti banii la banca si respectiv am platit interest numai vreo 250$.
     Jumatate de an in urma eram foarte azartati sa cumparam casa. Ziceam ca salarii bune avem, ne permitem de ce sa stam in chirie, ei bine am mai citit, ne-am mai informat si pentru noi cea mai buna solutie la moment e rentul. Suntem 2, spatiu avem destul, putem sa economisim bani asa ca am decis sa stringem cit mai mult si cind o sa fie timpul potrivit pentru cumparat casa sa avem un down payment cit mai mare si sa luam de la banca cit mai putin. Cred ca nimic nu se compara cu linistea suflteasca pe care o ai atunci cind nu ai datorii :) Masina noua nu ne gindim sa cumparam pentru ca o masina noua se devalorizeaza in mediu cu $12K in primii 4 ani. Asa ca atunci cind Sonata noastra o sa decida sa ne paraseasca o sa o inlocuiasca tot una folosita de vreo 2-4 ani vechime.
  N-o sa va zic acuma cum sa va cheltuiti banii sau cum sa vii economisiti, insa daca aveti ocazia ascultati/cititi cartea de care v-am zis mai sus, pentru ca o sa va trezeasca pe multi din voi la realitate. Foarte mult mi-a placut citatul" A budget is telling your money where to go instead of wondering where it went." In rest sa fiti sanatosi, sa aveti bani si sa ii cheltuiti cu cap.

Comments

  1. mare adevar ai zis . asa ar trebui sa gnadim cu totii dar ...
    ca vorba aia, asa am fost invatati:ai bani , cumperi ,nu ai, nu cumperi.
    si asa e cel mai cinstit.
    si in biblie spune sa nu ne bagam datori ca pentru asta s-ar putea sa ramai si fara patul in care dormi .

    ReplyDelete
  2. E simplist spus ... nu ai nevoie sa citesti carti care sa-i imogateasca pe unii pentru a afla defapt ce stiai ... sa fi chibzuit ... Sunt datorii pe care le faci pentru ca fara ele ai astepta batranetea si tot nu ai trai asa cum vrei ...cum e casa . Vin copii pentru unii si a astepta cu ei intr-un apartament mic vremea in care sa ai casa cu banii jos...asta e utopic ... Apoi , in multe cazuri mortagage-ul e doar un pic mai mare decat chiria din care nu mai recuperezi nimic inapoi ...In cazul meu mortgage-ul e mai mic decat as plati la chirie ... Nebuna as fi sa stau intr-un apartament micut sa-l imbogatesc pe landlord,nu?Despre diferenta de comfort fizic, moral , sufletesc nici nu discutam ...
    Despre strans pentru batranete ..de aia s-au inventat fondurile .Bani pentru ele pleaca parte direct de la angajator , parte de la noi inainte de orice .
    Toate astea le stim si le stie fiecare .Nu ai nevoie de carti ca sa le afli . Problema este cati sunt capabili sa mentina o balanta intre zgarcenie si risipa ...pentru ca sincera sa fiu nici adepta economiei fara bucurii ...doar pentru a vedea bani zornaind(figura de stil )... parca "no make sense " .Da , strang bani pentru a ma bucura cu ceva pe mine , copii mei sau sotul ...
    Echilibru e cuvantul si echilibrul asta nu il gasesti la altii ci in tine . Ca nu imi place sa-mi traiesc viata fara sa ma bucur de ce e frumos in jur: un spectacol de balet , un concert ,o carte noua , lucruri frumoase , electronicele care imi plac , un concediu , avem vise ... si daca muncesc vreau sa ma bucur de ele ... Viata e a naibii de scurta si am vazut si prea multi care au murit devreme refuzandu-si visele )postponed ,nu ?-dar pentru cand )
    Nimeni nu spune sa cheltui peste ce castigi sau sa nu strangi ptr zile mai negre ....dar nici sa traiesti fara bucuri .
    Si in nici un caz nu cred in cartile care te invata ceea ce stiai :nu te intinde mai mult decat plapuma ca iti raman picioarele pe afara si ingheti :)
    Si btw ...istoricul de credit nu este o poveste ... Chiar iti trebuie un istoric bun pentru un mortgage . Istoricul asta e format din :rata de indatorare (nu trebuie sa fie mare ) , abilitatea de a-ti plati la timp datoriile (atentie si la o simpla factura uitate) si volumul veniturilor .... Daca sotul meu nu muncea trei ani in Canada ruland carti de credit (daca le alegi pe cele ok si platesti tot ce folosesti luna de luna nu sunt o povara ! )nu ne-ar fi acceptat la mortgage chiar daca aveam un avans considerabil .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elena e foarte corect ceea ce ai zis,si da sunt deacord ca banii pentru casa cam toti is nevoiti sa ia de la banca, eu insa ma refeream la situatia mea ca nu vad de ce as cumpara casa pentru ca chiar nu simt necesitatea. In plus despre avantajul in a inchiria sau cumpara sunt multe de zis. Multa lume crede ca atunci cind cumperi casa platesti doar lounul la banca si uita sa mai adauge +- $500-$700 pentru intretinerea casei (lumina, apa, daca e condo mai sunt si condofeeurile etc) deci in final suma finala e mult mai mare. Si aici iar ma refer la Ontario caci stiu in Quebec e alta istorie in ceea ce priveste costul caselor. In Ottawa ca sa cumperi ceva decent trebuie sa dai cam $300K (sa zicem ca iai loun pe 25 de ani cu un downpayment de vreo $20K o sa trebuiasca sa platesti lunar $1400 mai adaugi cheltuieli de intretinere si ajungi la $2K pe luna.) Eu acum pt 1 bedroom platesc 1K si e totul inclus. Daca as avea casa as plati dublu, insa ce se intimpla daca ne pierdem joburile? Pentru ca acum ne permitem ceva de 300K nu inseamna ca mereu va fi asa. Eu personal ma conduc dupa sloganul " better safe than sorry".
      A cheltui cu cap = cu echilibru de care vorbesti, dar hai sa fim realisti si sa vedem cita lume nu are acest echilibru. Cita lume isi cumpara masini exagerat de scumpe si platesc loun ani buni pe ea, caci in final suma masinii e de 2 ori mai mare.Or isi cumpara mobila scumpa in credit ca dak se poate sa platesc timp de 3 ani de ce sa nu cumpar...dar nu adauga procentele care se aduna in tot acel timp. Mie tot imi place sa-mi traiesc viata frumos din acest motiv cind imi creez bugetul pt un an neaparat includ 2 vacante, iesiri la restaurat, si alte placeri pe care vrem noi sa ne le facem, insa avem grija sa fie cu masura.Chiar mii interesant citi tineri de virsta mea isi monitorizeaza banii? Si aici ma refer mai mult la astia nascuti/crescuti aici.
      In ceea ce priveste banii pt batrinete nu cred ca e suficient doar banii din CPP.
      Si referitor la credit card chiar nu ai nevoie de credit card ca sa iti faci credit history. El se face anume prin faptul daca iti platesti la timp bilurile iar asta o faci fie prin cec or debit card. Eu de exemplu nu am credit card, am insa e joint cu sotul si el e principalul, insa eu am credit score mai bun ca el din simplu motiv ca apartamentul e scris pe numele meu si il platesc lunar direct din checking account. La fel si cu telfonul mobil, Deci el e cel cu credit cardul insa scorul mai mic decit la mine pentru ca bilurile mai mari sunt pe numele meu si achitate la timp. Cumnatul meu lucreaza la banca si imi zice acelasi lucru. Poti sa ai credit card si sa nu-l folosesti niciodata si asta nu-ti va influenta credit scorul negativ. Atit timp cit nu ai datorii, totul e platit la timp esti safe. Cind vad lumea ca are cite 3-4 credit carduri ma apuca risul :)

      Delete
    2. Eu ti-am povestit din situatia cuiva trecut prin un mortgage , un renew mortgage ... cheltuielile casei , mare incat traim in ea si noi si fiica noastra care e casatorita fara sa ne deranjam , nu depasesc 230 pe luna . Asta e avantajul unei case noi . Plus , niciodata sa nu compari comfortul unui apartament cu al unei case ...
      A avea 1-2 carti de credit nu inseamna ca trebuie sa si le folosesti fara sa le platesti . Si eu aveam scorul mai bun ca sotul meu , mai clean , dar la o adica fara un istoric de credit la tine ai sa vezi ca el este preferat . Asta am experimentat deja . :))) Si da pentru noi cei veniti pe acest continent un card ajuta sa iti creezi "urme " financiare . In plus este un instrument de plata in tranzactii pe internet si nu numai . Imi aleg carduri cu perioada de gratie , transfer banii in acea perioada , si in felul asta evit costurile . Asa faceam si in tara.
      Cat despre cei crescuti aici generalizezi ...am colega canadianca de 26 de ani care e un monument de economie :))) CREDE-MA...m-a impresionat...economiseste pana la zgarcenie...mai necumpatati mi se par emigrantii ...ei au tendinta de a nu rezista tentatiilor ...Canadienii in varsta pe care ii am pacienti au rezerve monetare care ma impresioneasa .Au fost destul d3 chibzuiti in timp . Sa ajungi ka 65-75 ani sa-ti petreci jumatate de an in vacante ...nu prea inseamna ca ca au fost nechibzuiti ... Emigrantii mai degraba si social se explica .
      Nu la CPP ma refeream , ala e automat ,ci la un RSP in care pui si la care limitele de depunere fara sa platesti taxe sunt largi ...in acest fond depune la noi si angajatorul si noi .
      Oricum in secunda in care in ecuatie apar copii , prioritatile ti se schimba si socotelile sunt altele si totul da cu virgula :)♥.
      Dar fiecare isi asterne cum vrea crede-ma , Indiferent cat vei explica unui cheltuitor el nu se va schimba , Asta e felul unora ...si pana la 6rma efix treaba lor ... vrei masina noua ....e un moft pe care il platesti....dar nu e treaba mea ca nu muncesc eu pentru tine .
      Ce am invatat pana la varsta asta eca nu e bine sa faci socotelile nici macar ale copiilor tai adulti daramite sa le faci pe sle celorlalti ...sunt adult? Majori? E treaba lor ce vor sa invete ... si nici tu nu da socoteala cuiva ca nimeni nu vine sa iti puna farfuria de bors pe masa . Tu muncesti pentru ea . O zi buna fetica e bine sa vezi ca sunt si copii intelepti pe lumea asta .♡


      Delete
    3. Nu toata lumea are norocul ca angajatorul sa puna ceva % pentru ei in RSP. De exemplu nici la mine nici la sot angajatorii nu ofera acest "beneficiu" (cei drept la mine imi ofera pensie privata) insa asta nu ne-a oprit sa ne deschidem singuri RSP si sa punem cele 18% (sau maxim 22K) permise din venit in RSP.
      Si cum mai ziceam, nu e neaparat sa folosesc un credit card ca sa imi fac credit history. Sunt mii de article pe net la acest capitol.
      Eu nu neg avantajele la a avea casa, insa ce vroiam sa zic era faptul ca oamenii sa nu se grabeasca sa faca acest mare pas daca inca nu se simt pregatiti atit finaciar (care e cel mai important in acest caz) cit si emotional.
      Referitori la cei de virta mea care nu sunt responsabili financiar am si eu exemple cu colegi de serviciu care au aproape 30 de ani si nustiu pe ce lume traiesc:) cazuri sunt multe insa trebuie sa fim deacord ca cei deaici sunt predispusi la a cumpara mai totul in credit si a plati toata viata pentru ele. Un mic exeplu, cei drept e din SUA insa e valabil si aici. Un coleg de universiatate de a sotului avea student loun de 50K. Lounul il avea pe 10 ani. EL lucrind si avind un salariu destul de bun pute sa il plateasca intr-un an insa el prefera sa dea cite putin pe luna si sa fie pe termen lung decit sa stringa sa dea totul odata si sa scape de datorii. Si alt caz, sotul meu cu student loun de 28K,a facut tot posibilul si in 2 ani l-a platit pe tot si zicea ca pentru ce sa platesc eu bani la banca cand pot sa-i folosesc pentru mine. Aici putem aplica acelasi lucru care tu l-ai zis...de ce sa imbogatesc landlordul? eu pot sa intreb, de ce sa imbogatesti banca? deacord ca bani destui sa cumperi o casa niciodata nu o sa ai (doar dak cistigi la loto;) insa sunt posibilitati daca vrei sa platesti acel loun cit mai repede si se incepe prin a stringe cit mai mult posibil pentru down payment si a lua mai putin de la banca si se continua prin faptul ca in fiecare an sa mai aduagi pe linga loun o suma frumusica catre suma principala astfel procentele scad.

      Delete
  3. Merci mult pentru cartea recomandata. Da este nevoie sa citesti carti pentru ca "how to manage you finances" nu este un subject care te invata in scoala sau universitate. Si sunt deacord cu: "It's a sign of maturity when you delay pleasure today so that you can ensure a better tomorrow" and "Thirty-year mortgages are for people who enjoy slavery" ...so enjoy your slavery people.

    ReplyDelete
  4. o danke p/u referinta la carte.. am citit dor 40 de pagini.. dar mi-a skimbat visiunile nenea.. btw sunt si lincuri pe utube foarte faine, cu autor.

    cat despre:
    >Dar fiecare isi asterne cum vrea crede-ma , Indiferent cat vei explica unui
    >cheltuitor el nu se va schimba , Asta e felul unora ...si pana la 6rma efix treaba
    >lor ... vrei masina noua ....e un moft pe care il platesti....dar nu e treaba mea ca >nu muncesc eu pentru tine.

    nonsens!
    pe mine mo schimbat, si la fel si sotia mea.

    ReplyDelete
  5. De admirat puterea de schimbare dar eu tot nu dau bani sa-l imbogatesc pe nenea sa ma invete ceva ce stiu de la batrani :) Si nici nu a costat nimic :)
    Putina educatie , putin bun simt ,si putina matematica elementara sunt deajuns sa fi un om chibzuit .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Libraria ofera cartea gratis...nu imbogatesti penimeni. Putina educatie deacord ...bun simt . si matematica ...ei se vede ca nu e chiar ea asa de elimentara daca nu is toti milionari ;)

      Delete
    2. Pai nu discutam aici despre cum sa fac sa fiu milionar (cartea aia asta te invata?! ) ci despre cum sa ma chibzuiesc cu banii pe care ii am ...

      Delete
    3. ziceam eu ca cartea te invatsa sa fii milionar sau de matematica...

      Delete
  6. Eu as vrea sa castig la loto.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me tooooo , me tooooo ♥ pune-ma si pe mine pe lista :))))

      Delete

Post a Comment