Prima casa in Canada - Partea 1

 Nu, inca nu am cumparat-o, insa azi am pus prima oferta la o casa care ne-a placut. Pina miine la amiaza trebuie sa aflam rezultatul, insa pentru ca nu doar noua ne-a placut casa, am aflat ca sunt vreo 5 oferte la ea, asa ca asteptam sa vedem dak suntem noi cei norocosi :)
O sa va povestesc pe pasi toata experienta noastra de first time buyers, poate o sa ajute pe unii care se gindesc sa cumpere prima lor casa in Canada (in special Ottawa).
Deci am inceput prin a economisi. Din start am stiut ca vrem sa avem down payment macar 20% din valoarea casei. Acest lucru te scuteste de a plati loan insurance si desigur bani mai putini de luat de la banca. Bugetul pentru casa, dupa preturile care sunt aici am decis sa fie in jur de $250K. Cu asa buget stiam ca putem sa ne uitam la apartamente sau townhouseuri.
Urmatorul pas a fost sa eliminam din start zonele unde nu vrem sa cumparam casa. Am stiut de la bun inceput ca vrem sa fim in Ottawa West End. Am facut research pe internet sa vedem care sunt zonele mai bune, ce scoli, rata de criminialitate si alti factori care ar influenta cumparatul in acea zona si ne-am decis la citeva zone. Un alt factor important pentru noi a fost ca, casa sa fie situata cit mai aproape de auto ruta ca sa ne fie usor sa mergem la serviciu. Nu dorim sa stam o ora in trafic ca sa ajungem la job.
Un alt pas a fost sa ne decidem la cam cit de mare sa fie casa, genul 3 dormitoare 2 sau 3 bai, garaj. Ultimul a fost un must pentru noi.
Daca la inceput ne uitam la casa care aveau un condo fee si credeam ca pina la $250/pe luna e OK, ne-am schimbat repede parerea. Casele care au acest fee sunt de regula mai ieftine insa acesti $250 care ii platesti lunar (acopera de regula apa, ranitul zapezii si taiatul ierbii) in termen lung se fac o suma destul de frumusica, insa cel mai important e faptul ca fee-ul creste in fiece an si de-asemenea exista sanse ca asociatia care se ocupa de ingrijirea case sa-ti "bage" un special assessment de vreo 15K pe care trebuie sa ii platesti in citiva ani. Deci am decis ca vrem freehold townhouse. Am ridicat si bugetul pentru ca astfel de case se vind mai scump.
Inainte de a ne uita dupa case am mers la banca sa vedem daca ne aproba loan-ul pe care noi il vrem. Multa lume face o greseala, consider eu, prin faptul ca cer de la banca sa vada pentru ce suma pot fi aprobati. Desigur, daca ai job bun, bani strinsi, credit score bun, ei pot sa-ti dea si pina la jumatate de milion. Noi insa am facut altfel, am stiut cu ce suma o sa ne simtim comfortabil sa cheltuim si am cerut de la banca sa ne aprobe pentru suma care noi o vrem nu care ei ne-ar fi dat-o. Astfel, esti tu stapin pe situatie si cheltui cit tu te simti comfortabil.
Am privit tare multe showuri gen " first time home buyers", property virgins " etc si am vazut ca foarte multa lume cumpara casa de maxim cit erau aprobati de la banca. Lumea uita ca daca azi ai un job care te plateste 100K si iti poti permite casa de 500K miine situatia poate sa fie alta, din acest motiv e bine sa ai un loan pe care sa il poti plati chiar daca o sa ai un job mai putin platit. Noi am mers dupa acest principiu si din acest motiv nu am sarit sa ne cumparam casa foarte scumpa.
Dupa ce am fost aprobati la banca am inceput sa cautam un realtor. Vreau sa va zic ca pe cine nu am intrebat toti ne ziceau ca realtorii lor sunt cei mai buni :) Noi am gasit o romanca care pina ce nu ne-a dezamagit de loc. O doamna foarte amabila si sa stiti ca pentru prima data am simtit avantajul in a vorbi romana. Cind mergeam sa vedem unele case, stapinii erau acasa, si normal ca noi vorbeam romana si ei nu intelegeau ce ziceam. Unii termeni ai casei care idee nu am cum se numesc in engleza ii zic in romana si e mult mai usor in a intelege mai detaliat ce si cum se maninca. Deci e foarte important sa gasiti o persoana care sa va inteleaga, sa nu va preseze si sa va apere interesele.
Cind cumparati casa neaparat sa va uitati la chestii de genul: cind a fost schimbat acoperisul, ferestrele; ce updaturi au fost facute. Casele mai noi, normal ca nu au nevoie de multe schimbari (desigur daca au fost ingriite). Am fost si am vazut o casa din 2011 care credeam ca va fi perfecta, insa cind am intrat in ea nu stiam cum mai repede sa iesim. Atit de neingrijita si cheep arata acea casa, nu va pot exprima. Un lucru imortant sa-l tine-ti minte. Pozele mint. Of doamne tare dezamagita am mai fost sa vad o casa pe poze care arata perfect, si cind am mers sa o vedem....fara multe comentarii. Deci, pozele te duc tare mult in eroare. Pe poze ti se pare casa atit de mare, insa in realitate e mult mai mica, asa ne-am invatat noi sa ne uitam la marimile camerelor si nu la poze :)
Cind vede-ti o casa incercati sa nu va "indragostiti" in ea daca se poate, caci atunci nu mai judeci rational si lasi emotiile sa gindeasca in locul tau. Ai un buget...stick to it!, asta e regula de baza.
O sa va zic curind si despre prima oferta, house inspection, avocati si alte nebunii de genul acesta, insa fara de care nu e posibil sa iti cumperi casa.

Comments

  1. uff, da' e greu sa-ti cumperi o casa .
    mult succes si sa ne aratati si noua poze cu casa voastra .

    ReplyDelete
  2. cind asteptam partea a doua ? :)

    ReplyDelete
  3. Buna, citesc cu mare drag ceea ce scrii in acest blog, chiar ma relaxez seara dupa o zi la munca sa ma delectez si informez totodata si va urez mult succes!!!

    ReplyDelete

Post a Comment